• Honda ST 1300 Pan European

• Scania LBS 141

• Scania T 142

• Genealogia

Olen tehnyt tämän jutun vasta vuonna 2003 ja muisti hieman jo pätkii ==> yksityiskohdat on jääneet vähiin ja siksi vähän totista luettavaa. (Toim. Huom.).

Olin keväällä vaihtanut vanhan tuutin VF 750:een ja nyt oli ekaa kertaa alla sellainen pyörä, jolla ehkä uskaltaisi lähteä myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Lisäksi olin vakituisessa työssä, joten rahakin riitti. Oli mielessä heti lähteä Eurooppaan, mutta ajateltiin ensin kiertää hieman kotimaata ja siitä sitten pieni lenkki Norjassa. Lähdössä Koskenkujalta

Lähdimme eräänä heinäkuun iltapäivänä Loimaalta kohti Jyväskylää. Olimme suunnitelleet yöpyvämme SRM:n mökeissä ja eka oli katsottu Keski-Suomesta. Paikka oli opiskelija-asuntola, josta oli kesäksi tehty hotelli. Illalla kävimme hieman kaupungilla pyörimässä.

Seuraavana päivänä jatkoimme matkaa ylöspäin. Poikkesimme Nurmeksessa Bomban talolla ja jatkoimme siitä Suomussalmelle. Ilma oli tosi helteinen, yli 25 koko ajan. Siellä yövyimme paikallisessa peruskoulussa, jossa oli normaalisti tilat kaukaa olevimme oppilaille ja niist oli nyt tehty kesähotelli.

Jatkoimme edelleen ylöspäin seuraavana päivänä. Poikkesimme Lemmenjoen kullanhuuhdontapaikalle ja otimme vähän kuvia. Jatkoimme kohti Sodankylää, jossa olimme yötä taas SRM-hotellissa.

Siitä jatkoimme edelleen hyvän sään vallitessa pohjoista. Ivalossa söimme hyvät pizzat paikallisessa baarissa. Illansuussa saavuimme Tenojoelle ja yövyimme Nuorgamissa. Illalla keräsimme kiviä muistoksi Teno-joen rannasta ja juttelimme lomakylän pitäjien kanssa.

Sitten olikin Norjan vuoro. Ilmat olivat jo edellisenä päivänä muuttuneet pilviseksi, mutta nyt alkoi myös tulla vettä ja lämpötila laski huomattavasti. Tie maasto oli Norjan puolella aika erilaista mihin olimme tottuneet. Opimme myös heti, että kurvin merkki Norjassa tarkoittaa TODELLA kurvia eli vauhtia on syytä hellittää myös moottoripyörällä. Pikku sateessa ja aika viilesässä ilmassa ajoimme kohti Hammerfestiä. Siellä ei lopulta ollut mitään ihmeelleistä, kala vain haisi älyttömästi. Kahvit juotuamme jatkoimme matkaa ja saavuimme illalla Altaan, märkinä ja kylmissään. Löisimme paikallisen SRM:n mökin ja yövyimme siellä. Huoneessa oli patterit lukittu niin, ettei lämpöä saanut säätää itse. Meillä oli kuitenkin vaatteet ihan märkänä ja oli pakko rikkoa muovikupu, jotta saimme lämpöä lisää ja vaatteet kuviksi. Illalla paikan valvoja lämmitti meille pizzan paloja iltapalaksi

Aamulla ilma oli parempi ja lähdimme pelkillä nahkapuvuilla liikkeelle. Mutta tunnin ajon jälkeen alkoi taas sade ja eikun sadepuvut päälle. Tie kiertää Altan jälkeen aika korkealle ja välillä näkyi jo lunta tein pielessä. Ilma oli sen mukaan sitten älyttömän kylmä. Meidän oli tarkoitus ajaa alunperin vähän etelämmäksi Norjaan ja tulla Ruotsin läpi Uumajaan ja siitä Suomen puolelle. Jatkuva versisade ja erittäin kylmä ilam pakotti kuitenkin muuttamaan suunnitelmat ja tulimme Kilpisjärven kohdalta takaisin Suomen puolelle. Kuin taikaiskusta ilma muuttui ja alkoi aurinko paistaa. Yövyimme Kilpisjärven jälkeen pienessä mökkikylässä taas vaatteita kuivatellen.

Aamulla jatkoimme kohti etelää. Ensin Muonioon ja siitä Tornionjoen vartta alaspäin. Saavuimme jo iltapäivällä ajoissa Tornioon ja otimme taas SRM-majoituksen, joka nyt oli samantapainen kuin alussa eli kerrostaloasuunnoista tehty kesähotelli.

Torniossa oli samaan aikaan menossa asuntomessut, jonne aioimme aamulla mennä. Portilla kuitenkin pyydettiin moottoripyörästä samaa kiskurihintaista parkkimaksua kuin autosta ja se otti sen verran päähän, että pari minuuttia pohdittuamme päärimme jättää messut väliin ja lähteä ajamaan etelään päin. Tarkoitus oli vieä matkalla yöpyö kerran, mutta hiljalleen matkan aikana kypsyi molemmilla halu ajaa suoraan kotiin yhtä soittoa. Illalla yhdeksän aikaan olimme Huittisissa, josta soitimme että olemme jo tulossa kotiin.

Matka oli sinällään ihan OK ensimmäiseksi reissuksi, mutta Norjasta jäi huonon ilman takia hieman alakuloinen maku. En olekaan sinne sen jälkeen moottoripyörällä enää halunnut vaan aina etelään päin eli Eurooppaan.