• Honda ST 1300 Pan European

• Genealogia

BB3000 Gold ajo 1.5. - 3.5.2009 Ruotsi, Tanska, Saksa

Valmistelut

IBA Finland toimintasuunnitelmaan oli tapahtuma, jossa ajetaan Gold-ajoja Tukholmasta lähtien. Tapahtuman nimeksi tuli Kultaryntäys ja lopulliseksi ryhmäjaoksi seuraava:
- BB1500 Gold (4 pyörää) (Ilpo, Kari, Jari ja Pertti)
- BB2500K Gold 1 ryhmä (Ossi ja Janne)
- BB2500K Gold 2 ryhmä (Olavi, Ari ja Heikki)
- BB3000 Gold 1 ryhmä (Timo, Pentti ja Raimo)
- BB3000 Gold 2 ryhmä (allekirjoittanut ja Juha)
- lisäksi Harri ajoi rauhallisen SS2000 ajon
Ajankohdaksi tuli jälleen vappu. Harri järjesteli laivalippuja ja porukat suunnitteli itse reittinsä.

Ajo

Torstai iltana 30.4. kokoonnuttiin Turun satamaan Vikignin portille. Viileässä mutta kuivassa kelissä me Loimaalta lähteneet ajelimme rantaan. Muut Timoa lukuunottamatta olivatkin jo olleet ajoissa paikalla. Pikku hiljaa valuttiin portin läpi odottelemaan laivaan pääsyä. Lopulta 20.45 miehet ja pyörät laivaan ja menoksi. Tanssibaarissa täyteltiin papereita ja kävimme Juhan kanssa tax-freestä ostamassa evästä matkalle. Jälleen kerran olisi ollut illalla hyvää ohjelmaa eli laivalla soitti Mamba, mutta sessio alkoi vasta 24.00.

Aamulla oltiin vähän turhankin aikaisin hereillä ja vedettiin Sea Side Cafe:ssa kunnon aamupala ja autokannalle odottamaan ulos pääsyä. Harrin johdolla ajettiin Vikingin terminaalista uuden tunnelin kautta tutulle OKQ8-huoltikselle E4:n varrelle Kontrolvägenille. Tankkaukset vain suoraan käyntiin. Juhan korttitankkaus ei oikein meinannut toimia ja pääsimme matkaan vasta 07.00. Keli oli tosi hyvä, ehkä hieman viileä eli notkoissa näytteli +5. Ruotsin läpiajo on tuttua puuhaa. Uutta oli se, että nyt Ruotsissakin löytyy 120 rajoituksia: Linköpingistä n. 150 km ja ennen Åstorp:ia 100 km on tuota korkeampaa nopeutta. Vastaavasti se pätkä, jossa on vaijeriaidoilla eristettyä ohituskaistaa on laskettu 100 km/h. Pidimme lyhyen tauon 200 km jälkeen ja varsinainen eka tankkaus Ljungby:ssä 420 km jälkeen. Juuri ennen Helsingborgia tavoitimme 1500G ryhmän, jonka perällä myös Harri kurvaili. Heidän kääntyessä Malmö:tä kohti, me jatkoimme kohti uutta kulmapistettä Helsingborg:ssa eli siinä teollisuusalueella olevaa Statoil huoltista. Kartalla se näytti olevan helpossa paikassa, mutta käytännössä siinä oli ylikulkusiltaa ja yksisuuntaista katua => hieman ketunlenkkiä tehtiin mutta harhaan ei ajettu. Siitä oli helppo palata Göteborgin tielle ja tasaista tahtia sitä kohti pohjoista. Tämäkin pätkä oli minulle tuttua viime syksyn BB1500G ajosta ja OKQ8 löytyi helposti. Myös tällä pätkällä oli n. 100 km uutta 120 km/h nopeutta. Göteborgissa osui huoltikselle samaan aikaan myös porukkamme toinen BB3000G ryhmä Timon johdolla. Lähdimmekin siitä jatkamaan yhdessä, mutta vähän matkan jälkeen jättäydyimme Juhan kanssa hieman jälkeen ajamaan vain omaa ajoamme. Yksi ruotsalainen Harrikka-kuski ajeli aika pitkään porukassa, mutta 150 km jälkeen heitti parkkiin. Kaverin piti varmaan näyttää että kyllä Harrikallakin pysyy matkavauhdissa mukana, mutta ei tajunnut että oli lyöttäytynyt rautahanurien porukkaan, joka ei pysähdy ollenkaan. Malmö, Juutinrauman sillasta ja Ison Beltin silta, sen jälkeen heti Nyborgin Statoilille tankkaamaan. Koldingin jälkeen Juhalla oli vaikeuksia korvatulppien kanssa ja teimme suunnittelemattoman pysähdyksen. Saksassa nopeutta nostettiin ja matka alkoi taittua. Seuraava tankkauspiste oli Rasttätte Brunautal, jonka jälkeen laski pimeys. Seuraava tankkauspiste oli Uttrichhausen, josta oli sitten enää 170 km kääntöpaikalle. Aivan tarkasti sääennusteen mukaan alkoi sade 50 km ennen kääntöpaikkaa Illertal:ssa ja lämpö oli edelleen +10. Jatkoimme edelleen kuitenkin ihan kohtuu vauhtia ja eteemme tulikin yhtäkkia toinen BB3000G ryhmä, joka oli sateessa hidastanut hieman vauhtia. Yhdessä saavuimme Illertal Ost huoltikselle. Olimme puolituntia aikataulusta edellä ja hyvillä mielin lähdimme ajamaan ekan päivän viimeistä pätkää. Saavuimme Hauseniin klo 04:35, tankit täyteen ja sisään samalla pihalla sijaitsevaan hotelliin. Kauaa ei ihmetelty vaan olimme nukkumassa jo ennen 05.00 ja kello laitettiin soimaan 07:15.

Aamulla virkeästi ylös ja aamupalalle, ulos ja tankkaukseen. Hieno aurinkoinen aamu ja +10. Lähdettiin porukalla ajamaan A7:aa kohti pohjoista. Juhalla irtosi visiiri heti ekan 500 m metrin jälkeen ja lyhyt paussi siitä. Ajelin itse keulassa ja yritin pitää sellaista 170 km/h vauhtia. Se oli kuitenkin aika raskasta ajettavaa ja polttoaineen kulutus huiteli 8-9 välillä => pudotin vauhtia 150-160 tasoon. Kirchheimin kohdalta kulmapistekuitti ja oikealle Axx kohti Erfurt:ia. Alkumatkaltaan mukavan pieni ja mutkainen moottoritie, varmaan jotain Aatun aikaista pätkää. A9 baana oli hiukan ruuhkaisempi. Meidän seuraava tankkauspiste oli Frankenwald. Sen jälkeen Greding, jossa oli kääntöpaikka. Timon ryhmä oli siellä jo tankannut kun saavuimme. Tuossa käännöksessä tuli reissun ainoa suunnistuspummi. Vaikka kysyin Timolta varta vasten mistä se kääntö lähtee, en tajunnut että piti kääntyä HETI huoltiksen jälkeen oikealle ja sieltä moottoritien ali toiselle puolelle. No, ajettiin sitten seuraavaan risteykseen, joka onneksi oli vain 7 km päässä. Sitten kohti Berliiniä takaisin A9:ä. Lämpö nousi jo paikoin +24 ja vaatteita oli liikaa. Kartalta katsottu tankkauspaikka Landenberg olikin vain pelkkä parkki, ei tankkausta. Onneksi seuraava tankkauspiste Köckern tuki aika pian. Tankit täyteen ja vaatteita vähempään. Berliinin ringille tultaessa oikealle ja kääntöpaikka Michendorf tuli aika äkkiä vastaan. Suklaakuitti ja eteenpäin. Kääntöristeys oli heti seuraava, josta kierrrettiin oikealle moottiritien ali ja sitten vielä oikealle takaisin moottoritielle. Oli muuten ihan eri tavalla mitä AutoRoute näytti. Hieman hämmennystä lisää aiheutti se, että viitoissa lukee vain Leipzig ja Magneburg eikä esim. Berliner Ring West. Uudenkarheaa baanaa kohti Hannoveria. Liikenne veti erittäin hyvin, laitoin cruisen 150 km/h ja kertaakaan ei tarvinnut hiljentää ennen liki Hannoveria olevaa Lehrter See Rastplatsia. Pidimme vähän pidemmän tauon ja heitimme sämpylät huiviin. Tästä ei ole kuin lyhyt matka A7:lle ja sitä pohjoiseen. Ilta alkoi hämärtämään ja ilma kylmenemään. Poikkesimme tauolle Hampurin jälkeen. En huomannut vieläkään laittaa lämpöliiviä takaisin ja ennen Tanskan rajaa tuli niin kylmä että pakko oli pysähtyä laittamaan liivi päälle. Seuraava tankkaustauko oli Ustrup Ost. Nyt tuli yö ja pussipimeässä jatkettiin kohti Ison Beltin siltaa. Sitä yli ja Juutinraumasta ja tauolle Glumslövin OKQ8. Siellä oli taas sopivasti Timon porukka juuri lähdösä tauolta. Kylmää oli. Tankattiin ja söin nopeasti yhden Hot Dogin siinä. Juha laittoi vaatteita lisää. +600 km jäljellä ja uudestaan sysimustaan yöhön. Kun pääsimme E4:lle, ihan mielenkiinnosta ajeltiin rinnakkain. Valoteho on selkeästi parempi ja muutenkin tylsään ajoon tulee mielenkiintoa kun nopeus täytyy sovittaa kaverin vauhtiin. Kylmää oli ja yksi lyhyt jalottelutauko pidettiin 150 km jälkeen. Timo ajoi ryhmineen tässä taas ohi eli olivat jossain olleet tauolla kun me tultiin ohi. Seuraava kunnon tauko pidettiin Jönköpingin kohdalla keskustan Statoililla. Se oli sentään vielä auki ja vaihdoin vessassa kerraston lisää vaatteita. Ja uudelleen mustaan yöhön. Vättern jarven rannalla lämpö oli +8, mutta kun ajettiin takaisin sisämaahan, lämpö tippui uudestaan ihan nollan korville. Meidän seuraava tauko oli Herbetan Statoil. Se oli tyypilliseen ruotsalaiseen tapaan suljettu niin että sisälle ei päässyt. Luukusta ostimme kahvia ja teetä. Taas kuului tieltä tuttua pörinää ja Timo porukoineen ohi. Lähdimme perään ja hissukseen saimme heidät kiinni ja yhdessä kimpassa ajoimme kaikessa rauhassa Tukholmaan tutulle Kontrolvägenin OKQ8 asemalle. Tankkaus ja leima näytti 05:51. Harrikin ilmeistyi paikalle oltuaan Formula1 hotellissa pötköllään muutaman tunnin. Todistukset täytettiin ja porukalla laivarantaa kohti.

Kommentit

• hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, ei olisi ollut paljon aikaa ihmetellä yöpaikkaa tai lukea karttoja => kaikki valmiina niin hyvä tulee !
  • mitään karttaa ei käytetty koko aikana vaan oli selkeät nuotit, joissa teiden risteykset, välimatkat ja ajo-ohjeita
  • kovaa ajamista, 3/4 matkasta koko ajan pieni paine päällä, lyhyillä tauoilla pitkiä stinttejä
  • Saksassa oli ruuhkia vähän, mutta tietöitä oli paljon eli keskinopeus kärsii helposti
  • suunnistus meni aika putkeen, vain yksi pummi
  • keväällä on öisin kylmää, vaikka päivin olikin > +20
  • peppu oli aika hellänä ja hartiat puuduksissa, mutta ei kuitenkaan mitään lopun alkua vielä
  • eka vuorokautena ei juuri lainkaan väsymystä, toisena päivänä aamuyön Ruotsin läpiajossa oli pidettävä ylimääräisiä taukoja