Fordson 2026-06-22 Paikkausta ja nostolaitetta
Tänään aloitin eturenkaan paikkaamisella. Päälirenkaita vaihtaessa jotenkin kämmäsin rengasraudalla sisäkumin ja sieltä löytyi itse asiassa kaksi reikää. Rengas pois, kunnon vanhanajan oranssi-mustat paikat ja takaisin varovaisemmin kuin aiemmin. Nyt tuntui pitävän ilmansa. Sitten ihmettelin laturia, joka ei lataa. Minulla oli vain +johto kiinni B+ liittimessä => ei näytä tässä laturissa riittävän. Ohje oli kytkeä laturin valo D+ / L -liittimeen. Näin tein, mutta ei auttanut sekään. Pitää vielä tutkia lisää.
Käynnistin myös Mörkön pitkästä aikaa. Hörähti heti, mutta muutamaan kertaan piti uusia proseduuri "sytytys pois, ryyppy päälle, kierroksia, ryyppy puoliksi, sytytys päälle". Kone selvästi "kolisee". Tuntuu että käyntiin lähtiessä ei viiteen sekunttiin kolise, mutta sen jälkeen selvästi. Jonkun kiertokangen yläpää tai alapää on väljä. Ei ole vaihdettavia laakeriliuskoja vaan pitää valaa uudet laakeripinnat ja koneistaa. Ei onnistu minulta.
Aamun lopuksi aloin purkaa nostolaitteiden perälaatikkoa. Ostin jo pari vuotta sitten Toijalasta ”puun alta” tämän laatikon ja sen vaihdelaatikon päälle tulevan ulosoton. Ulosotto toimii, mutta laakerien kunto hieman mietityttää. Nosto-osio ei edes pyöri. Purin sen osiin: perästä luukku auki, molemmilta sivuilta luukut auki ja edestä käsin koko pumppu/venttiilistö/sylinteri/mäntä hässäkkä ulos. Laatikon sisällä oli hieman öljyä ja enimmäkseen ruosteista vettä. Pumpun imusihti aivan ruosteessa. Saa nähdä saako pumpusta ja sylinteristä ollenkaan kalua.

Tällaisen ostin Toijalasta puun alta.

Purettuna. Edessä on "yhdistelmälohko", jossa on pumppu, venttiilit, sylinteri ja mäntä. Se pitää seuraavaksi purkaa osiin, jotta näkee saako pumpusta vielä toimivan.

Etupäästä. Näkyy öljy/vesiseosta ja "kiertokangen" pallopää, joka vasten työntyy mäntä.

Takapäästä. Näkyy nostokyykkien akseli ja vipuvarsi kiertokankeen. Ja öljy/vesi seosta.



